معرفی ارگونومی
ارگونومی علم شناسایی عوامل موثر در افزایش کارآيي انسان است. ايجاد تغييرات هدفمند در تعامل جسمي و رواني انسان با ابزار و محيط کار ميتواند موجب افزايش کارآيي، ارتقاء امنيت و کاهش عوارض در سيستمهاي عصبي، عضلاني و اسكلتي گردد.
حدود یک قرن پیش به دلیل شرایط نامساعد کاري از نظر ايمني و بهداشت، نياز به وضع مقررات و محدوديتهايي شد که تعيين و بيان اين محدوديتها را مي توان اغاز ارگونومي در نظر گرفت و بر حسب اتفاق اين امر خود موجب آغاز به کار سازمان جهاني بهداشت و سازمان بين المللي كار در اين مقوله شد. توسعه و بكارگيري دانش ارگونومي تا جنگ جهاني دوم به كندي پيش ميرفت. با به ميدان آمدن و توسعه ماشين آلات نياز به انطباق و انعطاف بين انسان و ماشين بيشتر شد زيرا انجام كار انسان انجام كار سيستم را محدود ميكرد.
با پیشرفت فن آوری به منظور تطبیق نیازهای مهندسي با اپراتور احساس نياز به دانش ارگونومي افزايش يافت تا اينکه در سال ۱۹۵۰ رسماً ارگونومي به کار گرفته شد. همزمان با پيشي گرفتن اولويت هاي توسعه صنعتي از اولويت هاي نظامي آژانس هاي ملل متحد (WHO, ILO ) نیز در سال ۱۹۶۰ در این زمینه فعال شدند.
با وجود آنکه بیش از ۵۰ سال بود که از حضور رسمی ارگونومی به عنوان یک رشته علمی و تخصصی در دنیا میگذشت و دراغلب کشورهاي دنيا به عنوان يک رشته آکادميک ، در دانشگاهها تدريس مي شد؛ در ايران اين رشته به صورت يك رشته دانشگاهی در هیچ مقطعی وجود نداشت. هر چند در بسیاري از رشته ها (بهداشت حرفه ای، فيزيوتراپي، کاردرماني، مهندسي صنايع و …) درس ارگونومي به عنوان واحد تخصصي، در مقاطع مختلف (کارشناسي، کارشناسي ارشد و دکتری) تدريس میشده است اما رشته مستقلي در اين زمينه وجود نداشت.
تاریخچه تاسیس رشته:
بعد از پیگیریهای فراوان رشته ارگونومي در مقطع کارشناسي ارشد در سال ۱۳۹۳ در دانشگاه علوم پزشکي شهيد صدوقي يزد به تصويب رسيد. متعاقباً گروه ارگونومي تشکيل و در مهرماه همان سال اولين دوره دانشجويان در مقطع کارشناسي ارشد (۴ نفر) پذيرش شدند.
رسالت، اهداف و چشم انداز رشته و گروه:
تربیت دانش آموختگانی توانمند که قادر باشند ریسک فاکتورهای ارگونومی شایع را به بهترین نحو ممکن شناسایی و ارزیابی و برای کنترل اثر بخش آنها راهکارهای علمی و کاربردی ارائه نمایند و این امر با بهره گیری از روشهای نوین و کارآمد تدریس و تحقیق و ارتقاء توانمندی اعضاء هیئت علمی و کارشناسان و لحاظ نمودن ارزشهای تکریم و احترام ارباب رجوع، حفظ شئونات و ارزشهای اسلامی، قانون مداری، مشارکت جویی و کیفیت محوری و ارتقاء کمی و کیفی سطح سلامت و بهره وری جامعه و محیط کار همراه خواهد بود.
فارغ التحصیلان ارگونومی با گذراندن واحدهای برنامه درسی خواهند توانست در زمینههای شناسایی، طبقهبندی، ارزیابی، اولویت بندی ریسک فاکتورهای ارگونومی اقدام نموده و راهکارهای اصلاحی در جهت ایجاد محیطی سالم و افزایش بهره وری پیشنهاد نمایند. این فعالیتها منجر به کاهش بیماریهای ناشی از کار و نتیجه افزایش امید به زندگی در جامعه خواهد شد.
معرفی گروه آموزشی:
پیرو موافقت شورای محترم گسترش دانشگاه های علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال 1393، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بعد از پیگیریهای فراوان رشته ارگونومي در مقطع کارشناسي ارشد در سال ۱۳۹۳ در دانشگاه علوم پزشکي شهيد صدوقي يزد به تصويب رسيد. متعاقباً گروه ارگونومي تشکيل و در مهرماه همان سال اولين دوره دانشجويان در مقطع کارشناسي ارشد (۴ نفر) پذيرش شدند.
این گروه با در اختیار داشتن اعضای هیأت علمی با تخصصهای اصلی و مرتبط و همچنین آزمایشگاههای تخصصی، تجهیزات و زیرساختهای آموزشی و پژوهشی- آزمایشگاهی مورد نیاز به خوبی نیازهای آموزشی و پژوهشی این رشتهی چندگرایشی را پوشش میدهد. گروه آموزشی ارگونومی تا سال 1401، بیش از 60 فارغ التحصیل در مقطع کارشناسی ارشد داشته است.
قابلیتهای کلی گروه ارگونومی
خدمات تخصصی ارگونومی
قابلیتهای آزمایشگاه ارگونومی