کلمات قصار که بخشی از سوگند نامه پزشکی در 377 سال پیش از میلاد مسیح است، امروزه اهمیت خود را بیش ازپیش روشن ساخته و ییانگرمهم ترین هدف علم تغذیه است، علمی که به ما می آموزد هرانچه می خوریم و می نوشیم، به طور مستقیم برنحوه فعالیت جسمانی و روانی ما تاثیردارد. به عبارت دیگر سوءتغذیه و تغذیه نادرست می تواند منجر به انواع بیماری ها گردد. برای مثال چاقی ، تصلب شرائین ، اختلالات روده و معده و فشارخون، ناشی از استفاده بی رویه از غذاهای پرکالری، نمک، چربی و کمبود مواد سلولزی است یا استفاده سرخود ویتامین ها در کودکان موجب دشواری های یادگیری و تحصیلی می شود و از سوی دیگر سوء تغذیه و کمبود مصرف ویتامین ها نیز عامل گواتر، کم خونی ،کوری، عقب ماندگی ذهنی و ده ها بیماری دیگرمی شود. از همین رو رشته تغذیه در عصرحاضراهمیت بسیار زیادی دارد ، این رشته به رژیم درمانی،اصول علم تغذیه ،ارزش مواد غذایی و نحوه تغذیه مناسب برای حفظ سلامت بدن می پردازد. در این میان اصول علم تغذیه بررسی می کند که چه فرآیندی روی مواد غذایی خورده شده انجام می گیرد تا جذب یا دفع شود و رژیم درمانی نیز نوع رژیم غذایی لازم در بیماری های مختلف را مشخص می کند،چون در برخی از بیماری ها برخی از مواد غذایی باید حذف شده یا بیشترمورد استفاده قرار گیرد مثل بیماری گواتر که از کمبود ید ایجاد می شود. بیماری غیر واگیر که امروز از عوامل عمده مرگ و میر می باشند با تغذیه ارتباط تنگاتنگی داشته و کنترل و پیشگیری از آن بدون در نظرگرفتن غذا و تغذیه و مداخلات لازم در این حوزه میسر نخواهد بود .
برای توسعه تغذیه و آموزش فرهنگ سازی تغذیه و ارائه سرویس های تخصصی در حوزه های مختلف آموزشی ، درمان و بهداشت تربیت نیروی انسانی متخصصی امری اجتناب ناپذیراست، به این دلایل دانشگاه ازسال 1381 درخواست خود را مبنی بر دایر نمودن مقطع کارشناسی ارشد علوم بهداشتی درتغذیه به وزارت بهداشت منعکس نمود. و با رفع برخی از نواقص در سال 1386 مجددا پی گیری های لازم جهت اخذ مجوز تاسیس رشته فوق صورت گرفت و درنهایت در تاریخ 1387/4/24 مجوز تاسیس رشته علوم بهداشتی در تغذیه از سوی مقاوم محترم وزارت جناب اقای دکتر لنکرانی تایید و به دانشگاه ارسال گردید. اولین دوره از نیمسال اول سال تحصیلی 88-87 با 5 نفردانشجو آغاز گردید. خوشبختانه با زحمات و پی گیری های انجام شده اولین دوره دکترای تخصصی تغذیه از نیسمال دوم 95-94 با 5 نفر دانشجو و اولین دوره کارشناسی تغذیه از نیمسال اول 99-98 با 24 نفر دانشجو آغاز شد.
درس های این رشته درطول تحصیل : دروس پایه: زیست شناسی، روان شناسی، شیمی عمومی، فیزیک، فیزیولوژی، تشریح تئوری، تشریح فیزیولوژی عمومی، میکروب شناسی، شیمی آلی، آمار حیاتی، بیوشیمی مقدماتی، میکروب شناسی مواد غذای دروس اصلی: اصول اپیدمیولوژی، تغذیه اساسی، بهداشت و مسمومیت های غذایی، مدیریت بخش غذایی، نقش تغذیه در خدمات بهداشتی، فیزیولوژی تغذیه، زبان اختصاصی، بیوشیمی متابولیسم، اصول و وروش های نگهداری مواد غذایی، شیمی مواد غذایی، اصطلاحات پزشکی و بیمارستانی، اقتصاد غذا و برنامه ریزی، بهداشت عمومی دروس تخصصی: بیماری های ناشی از سوءتغذیه و اپیدمیولوژی، تنظیم برنامه غذایی، تنظیم گروه های ویژه ، رژیم درمانی، بررسی وضع تغذیه، آموزش تغذیه، تاثیر فرایند بر ارزش غذا، تغذیه دوران های مختلف، سمینار، اکولوژی تغذیه، کارآموزی توانایی های لازم: همان طور که یک پرستار باید به کار خدماتی علاقه مند باشد، کارشناس تغذیه باید روحیه خدماتی داشته و صبر و حوصله لازم را برای صبحت با بیمار و راهنمایی او داشته باشد. حتی دانشجویانی که مایلند بعد از فارغ التحصیلی دفتر مشاوره غذایی دایر کنند، باید دارای سال سابقه کار در بیمارستان باشند. همچنین داوطلبان علاقه مند به این رشته لازم است در دروس زیست شناسی، شیمی که پایه دروس دانشگاهی این رشته است