تاریخچه

مرکز تحقیقات بهداشت حرفه ای مصوب معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با هدف تولید، توسعه و ارتقای دانش و فناوری در عرصه بهداشت کار از تاریخ ۸۹/۱۲/۱۸ با حمایت و پیگیری ریاست وقت دانشکده بهداشت جناب آقای دکتر محمدحسن احرام پوش و با برخورداری از اعضای هیئت علمی، نیروهای متخصص، داشتن فضای فیزیکی و امکانات و تجهیزات مناسب تاسیس گردید. در حال حاضر این مرکز با اجرای طرح های پژوهشی متعدد، تصمیم سازی و سیاست گذاری در مسائل زیست محیطی و همکاری مشترک با سازمان های اجرایی و صنایع در حال فعالیت می باشد.

زمینه فعالیت

  • انجام پژوهش های بنیادی و کاربردی ايمني، بهداشت حرفه اي و ارگونومي در صنايع و حرف مختلف
  • جلب حمایت همه جانبه بخش صنعت به منظور ارتقاء سطح همکاری و تلاش در حل مشکلات ایمنی و بهداشت محيط کار آنها
  • ایجاد زمینه و بستر همکاری علمی با ساير مراکز تحقيقاتي و آموزشي استان
  • برگزاری کارگاه های روش تحقیق در زمینه ايمني و بهداشت محيط کار
  • مشارکت و برگزاری کنفرانس و همایش های تخصصی در زمينه ايمني و بهداشت محيط کار

اساسنامه 

  اساسنامه مرکز تحقیقات بهداشت حرفه ای

 ماده ۱- به منظور افزایش تولید علم و بومی سازی و همچنين توسعه تحقيقات بنيادي و کاربردي و ارتقاء برنامه هاي بهداشت حرفه اي و به موجب اين اساس نامه، مرکز تحقیقات ایمنی و بهداشت محیط کار که در این اساس نامه مرکز تحقیقات نامیده می شود برای تأمین اهداف زير مورد موافقت اصولي قرار گرفت.

ماده ۲- اهداف

۱- همکاری در برنامه ریزی همه جانبه جهت تحقق منویات مقام معظم رهبري در زمينه دستيابي به اهداف برنامه چشم انداز ۲۰ ساله و نقشه جامع علمي کشور در رابطه با ايمني و بهداشت محيط کار

۲-استفاده بهینه از امکانات جهت توسعه و بکارگیری دانش بشری در زمينه علم ايمني و بهداشت محيط کار و انجام پژوهشهاي بنيادي و کاربردي ايمني، بهداشت حرفه اي و ارگونومي در جهت ارتقاء برنامه هاي بهداشت حرفه اي در صنايع و حرف مختلف

۳-تعیین اولویت های تحقيقاتي ايمني و بهداشت محيط کار در استان اعم از صنايع بزرگ و کوچک، معادن، کشاورزي و ادارات و مراكز خدماتي و درماني

۴-زمینه سازی جهت ایجاد قطب علمی و تحقيقاتي ايمني و بهداشت محيط کار کشور در استان و جنوب شرق کشور

۵-ایجاد مرکز ثبت داده ها و اطلاعات (Registering Centre) مربوط به حوادث و بیماری های شغلی جهت انجام تحقيقات و استفاده مراکز مختلف تحقيقاتي، صنعت، معدن، کشاورزي و ادارات و مراکز خدماتي و درماني

۶-تربیت نیروی انسانی محقق و مجرب در زمينه ايمني و بهداشت کار در سطوح مختلف علمي

۷-ایجاد انگیزه، ترغیب، تشویق، جلب مشارکت در بکارگيري محققين اعم از اساتيد، دانشجويان و فارغ التحصيلان رشته هاي ايمني ، ارگونومي و بهداشت حرفه اي و ساير رشته هاي مرتبط جهت انجام تحقيقات مربوطه

۸-جلب حمایت همه جانبه بخش صنعت و دیگر نهادهای دولتی وغير دولتي به منظور ارتقاء سطح همکاري و تلاش در حل مشکلات ايمني و بهداشت محيط کار آنها

۹-تشکیل هسته های تخصصی پژوهشی مرتبط با موضوعات مختلف بهداشت حرفه اي در مرکز با حضور کليه علاقمندان پژوهش با ايجاد فضاي رقابتي و بهره مندي از مزاياي مادي و معنوي متناسب با ميزان مشارکت و جلب گرانت از صنايع بزرگ و كوچك، معادن، كشاورزي و ادارات و مراكز خدماتي و درماني

۱۰-ایجاد زمینه و بستر همکاری علمی با ساير مراکز تحقيقاتي و آموزشي استان، کشور و حتي ساير کشورها و سازمانهاي بين‌المللي با رعايت قوانين و مقررات دولت جمهوري اسلامي ايران

۱۱-ارائه خدمات و مشاوره تخصصی پژوهشی در زمینه ایمني و بهداشت کار به مراکز صنعتي و خدماتي اعم از صنايع بزرگ و کوچک، معادن، كشاورزي و ادارات و مراكز خدماتي و درماني

۱۲-ایجاد و تاسیس آزمایشگاه سیار تحقيقاتي در زمينه ايمني و بهداشت کار جهت استفاده در دورترين مراکز صنعتي، معادن، کشاورزي و غيره

۱۳-ایجاد وتاسیس موزه ایمنی و بهداشت کار به منظور بازديد مديران صنايع، کارگران، دانش آموزان به منظور ارتقاء سطح فرهنگ ايمني و بهداشت کار آنها

۱۴-برگزاری کارگاه های روش تحقیق در زمینه ايمني و بهداشت محيط کار

۱۵-تهیه و تولید مواد آموزشی در زمینه ايمني و بهداشت محيط کار متناسب با سطح علمي مخاطبين

۱۶-انتشار مجله علمی- پژوهشی تخصصی معتبر در زمینه ايمني و بهداشت محيط کار به زبان فارسي و انگليسي

۱۷-مشارکت و برگزاری کنفرانس و همایش های تخصصی در زمينه ايمني و بهداشت محيط کار

  ماده ۳- ارکان مراکز عبارتند از:

  •   شورای عالی
  •  رئیس مرکز
  • شورای پژوهشی 

ماده۴- اعضاء شورای عالی مرکز عبارتند از:

  •  رئیس دانشگاه
  •  معاون پژوهشی دانشگاه
  • رئیس مرکز
  •  معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی
  • سه نفر از اعضاء هیات علمی مرکز با پیشنهاد رئیس مرکز و تائيد رئيس دانشگاه

ماده ۵- وظایف شورای عالی مرکز به شرح ذیل مي باشد:

۱- تصویب خط مشی پژوهشی مرکز
۲- تصویب طرحهای همکاری با سایر دانشگاه ها و مؤسسات آموزشي پژوهشي داخلي و خارج از کشور و سازمانهاي بين المللي مطابق مقررات و ضوابط مربوطه پژوهشي
۳- بررسی و تصویب گزارش سالانه فعالیت های مرکز
۴- بررسی و تصویب و بودجه سالانه مرکز درمحدوده اعتبارات تخصیصی و با رعايت ضوابط قانوني
۵- تصویب دستورالعمل های مربوط به امور داخلی شورای عالي و دستورالعمل هاي اجرائي مرکز تحقيقات
۶- پیشنهاد چارت سازمانی و تشکیلات مرکز تحقیقات

تبصره ۱: مصوبات شورایعالی مرکز براساس سیاستها و خط مشی ها و هماهنگي با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي خواهد بود.

ماده۶- رئیس مرکز به پیشنهاد شورایعالی مرکز و حکم رئيس دانشگاه علوم پزشکي هر چهارسال يكبار منصوب مي گردد و انتخاب مجدد وي بلامانع است .

ماده ۷- وظایف رئیس مرکز:

رئیس مرکز بالاترین مقام اجرائی مرکزاست و در حدود ضوابط قانونی و مصوبات شوراي عالي جهت اجراي وظايف و امور محوله اقدام مي نمايد.

ماده ۸: اعضاء مرکز:

مرکز دارای دو نوع عضو به شرح ذیل است :

  •  اعضاء پیوسته : که اعضاء هیات علمی و کارشناسان تمام وقت مرکز هستند
  • اعضاء وابسته : که اعضاء هیأت علمی سایر گروه های دانشگاه علوم پزشکي و يا ساير دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي هستند.

ماده ۹- منابع مالی مرکز:

  • درآمدهای حاصله از خدمات مرکز طبق ضوابط قانونی
  •  کمک و هدایای اشخاص حقیقی و حقوقي
  • اعتبارات دولتی در صورت تخصیص
  • جذب گرانت از صنایع، معادن، کشاورزی و غیره

تبصره ۲: کلیه اسناد و مدارک مالی توسط رئیس مرکز (به عنوان مقام مجاز از سوی رئيس دانشگاه) و مسئول امور مالي مرکز (به عنوان نماينده مدير مالي دانشگاه) پس از طي مراحل قانوني و تفويض اختيار امضاء و طبق آيين نامه مالي و معاملاتي دانشگاه انجام خواهد شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *