ارزیابی فناوری سلامت به ارزیابی نظاممند خصوصیات، اثرات، و/یا تاثیر فناوری سلامت مربوط میشود. HTA یک فرآیند چندرشتهای برای ارزیابی مسائل اجتماعی، اقتصادی، سازمانی و اخلاقی مداخلات سلامت یا فناوری سلامت میباشد. هدف اصلی از اجرای یک ارزیابی، اطلاعرسانی و آگاه ساختن سیاستگزاران است.
با افزایش روز افزون تولید دانش و فن آوری نیاز به علمی می باشد که با استفاده از اصول مدون و علمی، استفاده کنندگان را در امر انتخاب دانش و فن آوری مورد نیاز یاری نماید تا مطمئن باشیم که سیاستگذاران و ارائه دهندگان خدمت با استفاده از شواهد موجود بهترین و مناسبترین تصمیمات را اخذ می نمایند.
این گروه آموزشی در سال ۱۳۹1 تاسیس شده است.
مقطع کارشناسی ارشد
مدیر گروه: دکتر حمید رضا دهقان (MD, PhD) دکترای انفورماتیک پزشکی
اعضای گروه: دکتر فاطمه فلاحتی، دکتر میلاد شفیعی، دکتر حسین عامری، دکتر محمد رنجبر، دکتر حسن جعفری، دکتر سید عباس سادات حسینی، آقای مهدی آقاباقری، دکتر آرزو دهقانی، دکتر سیده مهدیه نماینده، دکتر فاطمه کشمیری، دکتر امید یوسفیان زاده، دکتر پریسا خانی
اصول اپیدمیولوژی (۱)، کلیات مفاهیم سلامت، روش های آماری در تحقیقات سلامت (۱)، اقتصاد بهداشت، سیستم های اطلاع رسانی پزشکی، اصول ارزیابی فناوری سلامت، اصول اپیدمیولوژی (۲)، روش های آماری در تحقیقات سلامت (۲)، روش های تحقیق کیفی، مدیریت و ارزیابی سازمانی، ارزشیابی اقتصادی خدمات بهداشتی و درمانی، تخصیص منابع نظام سلامت و تحلیل بازار فناوری ها، مطالعات مرور سیستماتیک و متا آنالیز، انتقال دانش حاصل از ارزیابی فناوری سلامت، استاندارد ها، مقررات حقوقی و جنبه های اخلاقی فناوری های سلامت، کارآموزی، نظام ها و سیاست های ملی نوآوری سلامت، فناوری تجهیزات پزشکی، فناوری های دارویی، فناوری های بیمارستانی، مدیریت فناوری های اطلاعات سلامت، تصمیم گیری های بالینی مبتنی بر شواهد، تحلیل سیاست های سلامت
۱- نقش مشاوره ای: فارغ التحصیلان این دوره می توانند به عنوان مشاور در بهره برداری از فناوری ها در بخش های دولتی و خصوصی در خصوص اخذ تصمیمات مبتنی بر شواهد علمی و هموار نمودن مسیر آن انجام وظیفه نمایند.
۲- نقش آموزشی: فارغ التحصیلان این دوره می توانند نحوه طراحی و انجام HTA و سایر مطالب مرتبط با آن را به افراد دیگر آموزش دهند.
۳- نقش پژوهشی: دانش آموختگان می توانند به عنوان پژوهشگر در دانشگاه و مراکز تحقیقاتی در بخش های دولتی و خصوصی به توسعه روش های HTA متناسب با شرایط کشور اقدام نمایند.
- آدرس: یزد- میدان عالم – بلوار شهدای گمنام- پردیس دانشگاه شهید صدوقی یزد- دانشکده بهداشت -گروه ارزیابی فناوری سلامت
- تلفن دفتر مدیر گروه: ۳۱۴۹۲۱۴۸ -۰۳۵
- تلفن دفتر کارشناس گروه : ۳۸۲۰۹۱۲۴ -۰۳۵
- وب سایت: وبسایت گروه ارزیابی فناوری سلامت
- آدرس دفتر کارشناس گروه: دانشکده بهداشت، طبقه همکف، گروه ارزیابی فناوری سلامت
دانشجویان گرامی می توانند به طور هفتگی و پس ازهماهنگی حضوری و یا از طریق ایمیل یا تلفن به منظور کسب مشاوره های تحصیلی، آموزشی، پزوهشی، فرهنگی و.. به دفتر هر یک از اعضای هیات علمی گروه مراجعه کنند. برای هر دانشجوی محترم، در کل دوره تحصیلی حداقل یک ساعت در هفته فرصت مشاوره حضوری با استاد مشاور فراهم است.
هر ساله در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، فرآیند انتخاب دانشجوی نمونه در سطح کشور برگزار می شود. تلاش در جهت موفقیت در این خصوص، از اولویت های ویژه گروه ارزیابی فناوری سلامت است.
این گروه مصمم است که جلسات مشاوره منظمی به این منظور برگزار نماید تا راهنمایی های لازم به طور مستمر به دانشجویان عزیز جهت موفقیت در فرآیند انتخاب دانشجوی نمونه کشوری ارائه گردد.
شرایط پذیرش داوطلبان ورود به دوره ی کارشناسی ارشد HTA به شرح زیر است:
۱- داشتن شرایط عمومی ورود به دوره برابر ضوابط مربوط
۲- دارا بودن مدرک کارشناسی در کلیه رشته های علوم پزشکی، رشته های فنی و مهندسی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا مدرک دکترای عمومی در یکی از رشته های پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی و یا دکتری حرفه ای دامپزشکی
ما در گروه ارزیابی فناوری سلامت به هدف پرورش نیروی انسانی توانمند در عرصه های آموزشی – پژوهشی و اجرائی و با استفاده از آخرین یافته های علمی و مفاهیم کاربردی و با ارزش هایی از قبیل اعتلای و احترام به ارزش های اسلامی و انسانی ، احترام به حقوق و شئونات دانشجویان ، تبعیت از قانون و مقررات و احترام به همکاران در سایر واحدهای دانشکده در صدد نیل به اهداف کلی زیر هستیم:
۱- آموزش و تربیت فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد.
۲- تدریس دروس مربوط به ارزیابی فناوری سلامت در دانشکده های مختلف دانشگاه.
۳- مشارکت فعال در خدمات اجرایی و آموزشی در امور ارزیابی فناوری های حوزه سلامت در سطح دانشگاه.
ما در گروه ارزیابی فناوری سلامت دانشکده بهداشت با تلاش های هدفمند آموزشی – پژوهشی خود می خواهیم از گروه های برتر در دانشگاه های هم تراز خود باشیم.